- TRŽIŠTE - /12.08.2020./ Produktna berza Novi Sad: kukuruz 19.20 din/kg , pšenica 17.90 din/kg , soja 42.60 din/kg ; /12.08.2020./ Berza u Čikagu: kukuruz 12.33 din/kg , pšenica 17.98 din/kg , soja 32.59 din/kg ; /12.08.2020./ Berza u Mineapolisu: kukuruz 11.50 din/kg , pšenica 14.49 din/kg , soja 30.53 din/kg ; /12.08.2020./ Berza u Parizu: kukuruz 19.26 din/kg , pšenica 20.87 din/kg , soja - ;

BOROVNICA SAMO ZA DOMAĆE TRŽIŠTE

 

Čačak, 13. juni 2012.

 U Čačku je održana prva Regionalna konferencija uzgajivača borovnice, u organizaciji Nacionalnog udruženja Srpska borovnica, uz podršku Američke agencije za međunarodni razvoj.  Cilj konferencije je bio da unapredi saradnju svih učesnika u ovoj delatnosti na nacionalnom i regionalnom nivou, promoviše borovnicu i poveže proizvođače sa kupcima i odgovarajućim tržištem, te da informiše članove i širu javnost o dosadašnjim rezultatima i budućim planovima udruženja.

Nacionalno udruženje „Srpska borovnica“  osnovano je janura 2010. godine uz pomoć USAID Agrobiznis projekta, Američke agencije za međunarodni razvoj. Osnovni cilj udruženja je promocija  gajenja i  potrošnje i  unapređivanja plasmana borovnice iz Srbije, kao dobrog biznisa za naše voćare.  Udruženje okuplja oko 100 članova I saradnika – fizičkih i pravnih lica, i to iz cele Srbije.

Za samo godinu dana postojanja edukovano je  15 budućih savetodavaca koji pružaju savete svima koji su zainteresovani za uzgajanje ovog voća.  S obzirom na to da ni nakon završetka studija visokoobrazovani poljoprivrednici ne stiču potrebna znanja o uzgajanju ove biljne vrste, Udruženje je izdalo i dva priručnika: "Savremena tehnologija gajenja visokožbunaste borovnice" (namenjen proizvođačima) i "Borovnica-gajenje, zaštita, prerada" ( za savetodavce). Udruženje raspolaže kadrom od kojih svaki budući proizvođač može da dobije sva neophodna znanja o ovoj grani voćarsta koja je još uvek u povoju u Srbiji.  Osmišljen je mentorski  rad, tako da savetodavci iz Čačka i Arilja redovno obilaze sve zasade borovnica, identifikuju probleme i daju predloge rešenja uzgajivačima,  sa ciljem da borovničarstvo postane profitabilan biznis u našoj zemlji.

Srbija ima dobru perspektivu, jer borovnica ima izuzetno veliki tržišni potencijal.  A berba u Srbiji počinje polovinom juna, i u zavisnosti od sorte može trajati i do septembra - što Srpskim proizvođačima pruža veliku prednost.  U junu se na tržištu postižu najbolje cene, jer u to vreme poljska i nemačka borovnica još ne stižu na berbu. U ovim zemljama berba počinje od polovine jula, tako da zbog „praznine“ na tržištu u trajanju od nekih mesec dana domaći proizvođači imaju šansu da postignu dobre cene.  Ipak,  Srbija sa trenutnim zasadima borovnica od nešto više od 100 ha i dalje ne raspolaže dovoljnim količinama koje bi zadovoljile potrebe evropskog ili, pak, velikog  tržišta Rusije. Proizvođači su, međutim, optimistični i prema njihovoj proceni realno je očekivati da narednih godina dostignemo količinu od 20 tona po hektaru.  Španija, recimo,  u ovom trenutku ima 500 ha zasada pod borovnicama, isključivo za konzumno tržište, što je čini jednim od lidera u EU.

Stručnjaci ističu da je borovnica izuzetan proizvod koji bi poslužio za diverzifikaciju domaće poljoprivredne proizvodnje. Prema njihovoj oceni borovnicu ne treba tretirati kao glavni, već kao „rezervni“ proizvod, naročito u krajevima u kojima se značajnije proizvode malina i jagoda, pa bi borovnica  bila neka vrsta alternative ili dopune ovim proizvodima.

Zbog izuzetno malih količina kojima se trenutno raspolaže, fokus borovničara je usmeren i na domaće tržište.  U Srbiji ne postoji kultura potrošnje borovnica. U ovom trenuktu proizvedene količine  zadovoljavaju potrebe tržišta Srbije, jer je ono neizgrađeno. U Nacionalnom udruženju smatraju da u Srbiji veoma mali broj građana konzumira borovnice te je u junu 2011. godine započeta nacionalna kampanja za promociju borovnice usmerena ka budućim proizvodjačima kao i ka široj javnosti sa ciljem da se kupci informišu o blagodetima ovog voća – kaže se u saopštenju za medije sa ovog skupa..